87% van de wereldbevolking heeft een smartphone en beschikt over toepassingen, zoals: telefoon, QR-scanner, browser en email die criminelen gebruiken om 7 miljard mensen te misleiden.
Oktober is de maand van Cyber bewustzijn. Het Moment voor een bewustzijn-blog!
Bij digitale criminaliteit is de slagingskans hoog en de pakkans klein als je het vergelijkt met fysieke criminaliteit. Daarbij is 7 van de 8 miljard mensen via internet binnen handbereik!
Digitale criminaliteit is niet volledig uit te bannen. Vanuit een gezond wantrouwen kunnen mensen echter misleidingen herkennen, waardoor veel criminaliteit en leed te voorkomen is.
De eerste laag van digitale veiligheid is bewustzijn van de gevaren.
Iedereen is bewust van inbraak- en brandgevaar. Door dit bewustzijn wordt veel leed voorkomen. Ditzelfde bewustzijn moet er komen voor digitaal gevaar!
Informatie, -Onderwijs en (delen van) Persoonlijke Ervaringen worden gezien als de voornaamste manieren om mensen bewust te maken.
Droge informatie lijkt niet echt te werken. Sinds de eerste iPhone wordt er een 'user manual' meegeleverd waarin wordt geattendeerd op de gevaren van internet en het delen van persoonlijke informatie. Handleidingen, boekjes, websites.... ze worden gewoon niet gelezen.
Informatie onderwijzen in standaardvormen wordt bedrijfsmatig veel gedaan met trainingsplatforms, boeken en cursussen. Denk aan filmpjes kijken, informatie lezen en vragen beantwoorden. Als hier geen benefit of certificering aan vast hangt, wordt dit al snel een next, next, finish -exercitie waarbij de informatie niet wordt geabsorbeerd.
Gamification is een onderwijs-combinatie van storytelling en een spelelement. Dit wordt heel succesvol toegepast door het bedrijf Hackshield, waarmee basisschool leerlingen middels een boeiende game spelenderwijs bekent raken met digitale dreiging.
Een Persoonlijke Ervaring van jezelf of iemand anders heeft ook impact op het bewustzijn. Voorbeelden uit september 2024:
Vrouw van in de 80 beroofd van €15.000 na een phishing-telefoontje aan van een nep-bankmedewerker.
Man verliest geld door phishing-QR-code op een laadstation die naar een realistische nep-website verwees.
Kind die wordt gechanteerd met foto die gestuurd is via social media aan iemand met nep-identiteit.
Ook ransomware voorbeelden van de KNVB, Mediamarkt en Duvel -brouwerij, spreken tot de verbeelding.
Het nadeel van persoonlijke ervaringen is dat er door iemand écht leed is geleden.
Een cyber-bewuste samenleving begint bij jezelf.
Door het delen van kennis en het gebruiken van je eigen bewustzijn en ervaringen, maak je mensen om je heen bewust en voorkom je écht leed!