Geborgde innovatie in ziekenhuisnetwerken

Ziekenhuisnetwerken zijn een schoolvoorbeeld van complexe netwerken. Over één fysiek netwerk worden zowel Operationele Technologie (OT), Communicatie als Informatie & Technologie (IT) -systemen getransporteerd. Zowel de medische als de niet-medische systemen. En niet te vergeten: alles is 24/7 beschikbaar, zonder downtime!

Wanneer het netwerk niet beschikbaar is, zijn de kritieke zorgsystemen voor patiënten niet beschikbaar. Het ziekenhuisproces stopt, wat kan leiden tot levensbedreigende situaties.

Hoe introduceer je innovaties in zo’n netwerk?

Introductie in ziekenhuisnetwerken

Medische & niet-medische OT-systemen

Medische technologiefabrikanten, zoals Philips, Siemens en Dräger, maken zorgsystemen zoals Patiënt Monitoring en MRI-scanners die voor lange tijd onaangepast worden ingezet. Dit geldt ook voor andere niet-medische OT-systemen, zoals paslezers en gebouwbeheersystemen. Deze systemen gebruiken specifieke protocollen en worden voor een lange levensduur neergezet, waarin zij moeten worden ondersteund.

Communicatie en IT (klinisch & bedrijf)

Communicatiesystemen, zoals Verpleegoproepsystemen (VOS), alarmering en systemen die gebruikt worden voor digitale consulten zijn cruciaal voor het zorgproces. Ditzelfde geldt uiteraard voor een systeem als het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) en de beschikbaarheid van de werkplek waarmee zorgprofessionals alle systemen gebruiken.

Overzicht van de systemen die een ziekenhuisnetwerk transporteert

Hoe om te gaan met innovatie

Hoe werkt productontwikkeling

Netwerkinnovaties worden gedreven door fabrikanten die uitvindingen (vaak door hen gesponsord) omzetten in hun commerciële netwerksystemen. Het voordeel van deze commerciële systemen voor een ziekenhuis is dat zij terug kunnen vallen op support.

Bij productontwikkeling wordt een product gelanceerd als er genoeg functionaliteit in zit om te kunnen verkopen. Zo worden ontwikkelkosten snel terugverdiend, ontstaat ruimte voor doorontwikkeling en uiteraard winst. Het product is dan nog niet volledig doorontwikkeld en geschikt voor iedere type klant. Bij aanvang is het wellicht prima geschikt voor het netwerk van een universiteit of gemiddeld MKB+, maar nog niet voor een 24/7 ziekenhuis. In de praktijk zien we dat de verkoper van een fabrikant zich minder focust op de beperkingen van een nieuw product. Een product wordt al snel boven zijn kunnen gepositioneerd, al dan niet op basis van belofte over toekomstige functionaliteit.

 

Wat past bij een ziekenhuis?

In de onderstaande productinnovatie curve wordt aangegeven waar de sweet spot van organisaties zit met een complexe 24/7 kritieke infrastructuur, zoals een ziekenhuis. Ziekenhuizen zijn op het gebied van netwerkinfrastructuur geen Innovators of Early Adopters, maar zouden moeten instappen als producten een bepaalde volwassenheid hebben bereikt.

Het liefst vooraan bij Early Majority. Het kan echter zo zijn dat de lifecycle van het huidige netwerk niets nieuws vereist. In dat geval zou innovatie ook bij Late Majority kunnen plaatsvinden. Bedrijven die het proces van innovatie goed managen, afgestemd op de lifecycles, worden ook wel de Smart Followers genoemd.

Langere Time to Value

Het nadeel van organisaties met een complexe 24/7 kritieke infrastructuur, is dat zij niet snel de benefits halen uit een investering in netwerkinnovatie. Vanwege de complexiteit en beperkte mogelijkheden voor migraties, duurt het vaak erg lang voordat de daadwerkelijke adoptie van de nieuwe mogelijkheden heeft plaatsgevonden.

Het kan erg frustrerend zijn wanneer licenties betaald worden, maar de oplossing nog niets oplevert. Nog erger is als de implementatie zo lang duurt dat de innovatieve oplossing achterhaald is.

Het is daarom essentieel om deze innovaties en vervangingen goed te plannen en hierover goed advies in te winnen.

 

Het momentum van lifecycle & gecalculeerde risico’s

Een ziekenhuisnetwerk wat draait en onder support valt, wordt liever niet aangeraakt. Dit support vervalt wanneer het product het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt, oftewel End Of Life (EoL).

Wanneer de EoL status bekend is ontstaat de mogelijkheid voor innovatie. De kans is echter groot dat de EoL cyclus niet dezelfde cyclus heeft als de nieuwe netwerkinnovatie. Dit is het punt wanneer het management met goede informatie een al dan niet gecalculeerd risico moet nemen. Nog een lifecycle oude technologie of mee-ontwikkelen op de nieuwe technologie?

Is het goed genoeg voor het ziekenhuis?

 

Take-aways

  • Respecteer Complexiteit
    Ziekenhuisnetwerken zijn het fundament van het digitale ziekenhuis zorgproces. Ze zijn complex, delicaat en verantwoordelijk voor 24/7 ondersteuning van het zorgproces. Een slecht plan kan jarenlange gevolgen hebben voor een ziekenhuis en zelfs het zorgproces.

 

  • Word een Smart Follower
    De innovatiepush van fabrikanten moet op een geborgde manier zijn weg vinden naar het ziekenhuis. Het is van belang om lifecycles en innovaties op elkaar af te stemmen. Hiervoor is het essentieel om goed inzicht te krijgen in de ziekenhuis-gereedheid van nieuwe producten. Fabrikanten en hun partners zijn op dit gebied niet altijd objectief.

 

  • Verkort de Time-to-Value
    Door lifecycles en productintroducties goed af te stemmen op de overkoepelende roadmap, zullen innovaties sneller integreren en wordt hun waarde eerder behaald.

 

  • Kies voor onafhankelijk advies
    Advies van fabrikanten en hun partners is onmiskenbaar (mede) financieel gedreven. Het is dus belangrijk om u onafhankelijk te laten informeren. Fidoa kan u ondersteunen met kennis van: fabrikanten en hun partners, producten, diensten & ervaringen van andere ziekenhuizen.
Email: info@fidoa.nl
Telefoon: 085-1155801